مجله ایرانی : پزشکان هشدار می دهند که گیمرها به دلیل سطوح صدای بسیار بلند در کنسول های بازی خود در معرض خطر ناشنوا شدن یا ایجاد وزوز گوش هستند. محققان می گویند که میزان صدای خروجی از کنسول های بازی می تواند به صدای کوتاه ۱۱۹ دسی بل برسد که معادل صدای بولدوزر یا موتورسیکلت است.
اغلب، این سطوح صدا نزدیک یا فراتر از حد ایمن هستند و بالاترین سطح آن به حدود ۸۹ دسی بل می رسد، شبیه به صدای جاروبرقی، مخلوط کن غذا یا فریاد مردم. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هر چیزی بیش از ۸۵ دسی بل می تواند منجر به کاهش شنوایی یا وزوز گوش شود.
این نتیجه گیری از تحلیل شواهد مربوط به ۵۰ هزار نفر در سراسر جهان به دست آمده است. کارشناسان سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی خواستار افزایش تلاش های بهداشت عمومی برای آگاه کردن مردم از این خطرات هستند.
در حالی که مطالعات زیادی در رابطه با سالن های موسیقی، هدفون ها در رابطه با موسیقی انجام شده است، توجه کمتری به بازی های ویدیویی و ورزش های الکترونیکی شده است. گیمرها اغلب ساعت ها با سطوح صدای با شدت بالا بازی می کنند که به طور بالقوه باعث آسیب شنوایی در میان سه میلیارد گیمر جهان می شود.
این تیم ، مطالعات موجود از ۹ کشور در آمریکای شمالی، اروپا، آسیای جنوب شرقی، آسیا و استرالیا را بررسی کرد که در مجموع ۵۳،۸۳۳ نفر را شامل می شد. برخی از بازی ها دارای “انفجارهای ناگهانی” صدا هستند که کم تر از یک ثانیه دوام می آورند اما به ۱۱۹ دسی بل می رسند. حد مجاز قرار گرفتن در معرض صدا برای کودکان حدود ۱۰۰ دسی بل و برای بزرگسالان ۱۳۰ تا ۱۴۰ دسی بل است.
در مطالعات انجام شده، گزارش شده که بیش از ۱۰ میلیون نفر در امریکا ممکن است در معرض سطوح صدای “بلند” یا “بسیار بلند” از ویدیو یا بازی های کامپیوتری قرار بگیرند. یک مطالعه مشاهده ای بزرگ دیگر بازی های ویدیویی را با افزایش احتمال شدت کاهش شنوایی گزارش شده مرتبط دانست.
شش مطالعه بر رواج بازی های ویدیویی در میان جوانان تمرکز داشتند که بین ۲۰ تا ۶۸ درصد بود. دو مطالعه از کره جنوبی رواج حدود ۶۰ درصدی استفاده از مراکز بازی را گزارش کردند. دو مطالعه دیگر استفاده از مرکز بازی دانش آموزان مدرسه را با افزایش احتمال وزوز گوش شدید و کاهش شنوایی با فرکانس بالا در هر دو گوش مرتبط دانستند.
در یک مطالعه، سطح صدای پنج بازی ویدئویی از طریق هدفون متصل به کنسول بازی اندازه گیری شد و به طور میانگین ۸۸.۵، ۸۷.۶، ۸۵.۶ و ۹۱.۲ دسیبل برای چهار بازی تیراندازی جداگانه و ۸۵.۶ دسیبل برای یک بازی مسابقه ای به دست آمد.
دکتر لورن دیلارد از دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی می گوید: ” اگرچه داده های ارائه شده در این بررسی محدود هستند، اما نشان می دهند که برخی از گیمرها، به ویژه آن هایی که به طور مکرر بازی می کنند، احتمالا از حد مجاز قرار گرفتن در معرض صدا فراتر می روند، و بنابراین درگیر شیوه های گوش دادن غیر ایمن هستند، که می تواند آن ها را در معرض خطر ابتلا به کاهش شنوایی دائمی و / یا وزوز گوش دادن قرار دهد.”
این تیم همچنین به شکاف هایی در مطالعات مربوط به منطقه جغرافیایی، جنسیت و سن اشاره می کند که نیاز به تحقیقات بیشتر را نشان می دهد.
دکتر شلی چادا از دپارتمان بیماری های غیرواگیر سازمان بهداشت جهانی می افزاید: ” یافته ها نشان می دهد که ممکن است نیاز به اولویت بندی مداخلات، مانند ابتکارات متمرکز بر آموزش و آگاهی از خطرات بالقوه بازی وجود داشته باشد که می تواند به ترویج گوش دادن ایمن در میان گیمرها کمک کند.”
- نویسنده : مجله ایرانی