مجله ایرانی به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، این خبر از گفتههای معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری اواخر آذر بود. احمدرضا خزاعی در آن برنامه، با اشاره به ۷۶ مرکز بیمارستانی، ۵ مرکز اعمال جراحی محدود و حدود ۳۲۰ مرکز سرپایی سازمان تامین اجتماعی گفت: حدود ۲۷ درصد از نوبت دهیهای این مراکز، تلفنی و اینترنتی است.
او علت پایین بودن میزان خدمات نوبت دهی غیر حضوری را، اطلاع رسانی نامناسب و عادت بیماران به نوبت گرفتنهای حضوری اعلام کرد.
خزاعی گفت: سالانه حدود ۱۵۰ میلیون خدمات سرپایی به بیماران ارائه میشود که از این میزان حدود ۷۵ میلیون مربوط به خدمات ویزیت پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک است.
معاون مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی گفت: برخی از نوبت دهیها بر اساس نظام ارجاع انجام میشود و امیدواریم با توسعه زیرساخت ها، میزان نوبت دهی الکترونیکی را تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد برسانیم.
به گفته خزاعی در مورد اتصال به سامانه یکپارچه نوبت دهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری و مباحث فنی مربوط به این اتصال با وزارت بهداشت بررسی شده و بنا بر این است با فراهم آمدن بسترهای فنی به سامانه یکپارچه نوبت دهی وزارت بهداشت متصل شویم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: ۶۶۹ بیمارستان دولتی داریم و ۱۲ شرکت مختلف در کشور عهده دار راه اندازی نوبت دهی در این بیمارستانها بوده اند.
مظهری با اشاره به ۱۲ سامانه در گذشته ادامه داد: هم اکنون سامانه یکپارچه نوبت دهی- یک سامانه مستقل نیست و درگاهی است که ارتباط دهنده آن ۱۲ سامانه قبلی است .
هدف گذاری ۷۰ درصدی نوبت دهی الکترونیک در مراکز درمانی
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت هم از هدف گذاری ۷۰ درصدی نوبت دهی الکترونیک برای دسترسی آسان هموطنان به خدمات درمانی خبر داده است.
حسن واعظی رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: یکی از ساز و کارهای اصلی اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، بهره گیری از نظام ارجاع الکترونیک است که بر پایه نوبت دهی الکترونیک قرار دارد؛ هم اکنون با توسعه سامانههای نوبت دهی الکترونیک در بیشتر کسب و کارها، بهره گیری از این سامانهها نیز در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات سریع و آسان به شهروندان غیر قابل اجتناب است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت گفت: تخصیص حداقل ۵۰ درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی تخصصی به سامانههای نوبت دهی الکترونیک (غیرحضوری)، که با توجه به حجم درخواستهای اینترنتی ظرفیت تخصیصی در تخصصهای مختلف میتواند افزایش یابد، از دیگر اقدامات است.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری وزارت بهداشت گفت: تقریباً بین ۴۸ تا ۵۰ درصد از نوبت دهی بیمارستانها و کلینیکهای دولتی ما به صورت الکترونیک است.
واعظی افزود: تا تابستان سال آتی مد نظر داریم که به آن حداکثر ظرفیت برای نوبت دهی الکترونیک برای مردم و شهروندان در نظام سلامت و کلینیکها و درمانگاههای تخصصی مان برسیم که یقیناً این هدف قابل دستیابی خواهد بود.
وی گفت: سامانه یکپارچه نوبت دهی الکترونیکی دسترسی عادلانه را برای خدمات به شهروندان و هموطنانمان افزایش میدهد و همین طور بحث تعلل، ازدحام و همین طور ملاقات حضوری را برای شهروندان و مردم برای دریافت خدمات، کمتر میکند.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری وزارت بهداشت گفت: تا پایان سال بیش از نیمی از نوبت دهی بیمارستانها و مراکز درمانی الکترونیکی و غیر حضوری میشود.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت افزود: سامانه الکترونیکی نوبت دهی و نوبت گیری به صورت ماهیانه پیگیری میشود و هر ماه ۵ درصد افزایش نوبت دهی و نوبت گیری الکترونیکی وجود دارد.
واعظی گفت: هدف وزارت بهداشت، ارائه خدمات الکترونیکی به صورت حداکثری است تا از ازدحام مردم در مراکز درمانی و بیمارستان جلوگیری کند؛ وزارت بهداشت میکوشد به ۷۰ درصد میانگین همه رشتههای تخصصی در کشور با نوبت دهی الکترونیکی برسد.
واعظی با بیان اینکه افزایش نوبت دهی و نوبت گیری غیر حضوری از بیمارستانها و درمانگاههای دولتی و آزاد کشور به صورت تدریجی است، گفت: اطلاع رسانی عمومی در افزایش نوبت دهی و نوبت گیری بیمارستان مهم است.
با یکپارچه شدن نوبت دهی الکترونیکی، امکان دسترسی به خدمات درمانگاهی، بستری و جراحی برای بیماران در نزدیکترین مکان و زودترین زمان به صورت غیر حضوری میسر خواهد شد.
- نویسنده : مجله ایرانی