چند ترفند بهره وری لازم است تا به شما کمک کند تا موثرتر کار کنید و از همه مهم تر، هر روز لحظات آزاد بیشتری را در اختیار داشته باشید.

مجله ایرانی: آیا برای ماندن در کار تلاش می کنید؟ آیا تا به حال در پایان روز کاری خود احساس ناقص بودن کرده اید و احساس کرده اید که می توانید کارهای بیشتری انجام دهید؟ خب، لازم نیست اینطور باشد. شما می توانید کاری که انجام داده اید را بااحساس خوشحالی و رضایت ترک کنید. چند ترفند بهره وری لازم است تا به شما کمک کند تا موثرتر کار کنید و از همه مهم تر، هر روز لحظات آزاد بیشتری را در اختیار داشته باشید.

فهرست مطالب

بهره وری چیست؟

اهمیت مولد بودن

۳۰ راهکار برتر بهره وری برای به حداکثر رساندن بهره وری در سال ۲۰۲۴

بهره وری چیست؟

بهره وری چیزی فراتر از انجام کارهای بیشتر یا تیک زدن لیست کارهای انجام شده شما است.بهره وری به معنای تمرکز بر انجام کارهای مهم است. جاده بهره وری می تواند طولانی باشد، بنابراین همین حالا یک قدم مثبت بردارید.

اهمیت مولد بودن

توانایی شما در بهره وری می تواند یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت حرفه ای و شادی شخصی شما باشد. کسانی که بتوانند به طور مداوم خروجی با کیفیت خوب با نرخ پایدار تولید کنند، می توانند در کار و زندگی پیشرفت کنند.

رشد بهره وری فرصتی برای افزایش خروجی بدون افزایش ورودی ها و تحمیل هزینه های جانبی است. براساس آمار اداره کار آمریکا، رشد بهره وری باعث شده است تا بخش تجاری آمریکا از سال ۱۹۴۷ با افزایش نسبتا کمتری در ساعات کار، ۹ برابر بیشتر کالا و خدمات تولید کند.

بهره ور بودن می تواند به شما کمک کند وظایف را اولویت بندی کنید، وقت و منابع را به طور موثر مدیریت کنید و زمان را برای فعالیت های ارزشمندتر آزاد کنید.

۳۰ راهکار برتر بهره وری برای به حداکثر رساندن بهره وری در سال ۲۰۲۴

۱- روز خود را از قبل برنامه ریزی کنید. 

اولین قدم برای بهره وری، برنامه ریزی یک برنامه روزانه از قبل است. شما باید بدانید که چه کاری را و برای چه مدت در هر روز انجام می دهید . بدون برنامه، احتمالا کارهای مهم را از دست خواهید داد.

یک برنامه دقیق از صبح زود یا شب قبل بنویسید.هر کاری که لازم است انجام دهید را بنویسید تا حس جهت گیری داشته باشید و بدانید در ادامه روی چه چیزی تمرکز کنید.این کار تمام حدس و گمان ها را از بین می برد و شانس کمتری برای فرار و اتلاف وقت وجود دارد.

۲. سه کار مهم روزانه را یادداشت کنید.

سه کار مهم روز را یادداشت کنید. برای جلوگیری از هرگونه ابهام وظایف را با جزئیات شرح دهید. به جای کارهای فوری روی کارهای مهم تمرکز کنید.

۳. از هر تکنیک بهره وری استفاده کنید.

با استفاده از تکنیک ها، بهره وری خود را افزایش دهید. یک ابزار بهره وری فوق العاده قدرتمند که می تواند به شما کمک کند این است که در طول زمان کاری متمرکز بمانید. یک سیستم بهره وری به شما کمک می کند با تعیین اهداف قابل دستیابی، روز خود را مدیریت کنید. یک تکنیک بهره وری مناسب برای خود انتخاب کنید که به شما کمک می کند خروجی روزانه خود را افزایش دهید.

۴. برای هر روز یک هدف واحد تعیین کنید.

یک هدف واحد برای هر روز کاری تعیین کنید تا بتوانید روی وظایف فردی تمرکز کنید.یک ایده خوب می تواند این باشد که اهداف روزانه خود را به چند بخش تقسیم کنید تا در زمان اختصاص یافته به آن کار خاص تمایل پیدا کنید.

۵. تنظیم زمان های مشخص برای چک کردن ایمیل.

چک کردن ایمیل یکی از حواس پرتی های اصلی است که در طول روز کاری وقت باارزشی را هدر می دهد.دو بار در روز، ترجیحا قبل از ناهار و قبل از اتمام کار روزانه، ایمیل ها را چک کنید.

۶. “نه” گفتن را یاد بگیرید.

نه گفتن می تواند برای برخی سخت باشد، اما اگر می خواهید بهره وری خود را افزایش دهید، نمی توانید به دیگران اجازه دهید هر از گاهی به شما دستور دهند.

۷. از مسدودکننده های وب سایت استفاده کنید.

از مسدودکننده های وب سایت برای جلوگیری از ظاهر شدن وب سایت های حواس پرت کننده در وسط کار خود استفاده کنید.

۸. بیشتر از رنگ های قرمز و آبی استفاده کنید.

به هم ریختگی را از روی میز خود حذف کنید.مطالعات نشان می دهد که رنگ های قرمز و آبی عملکرد مغز را بهبود می بخشند و رنگ قرمز توجه به جزئیات را افزایش می دهد در حالی که رنگ آبی باعث خلاقیت می شود.محیط کار خود را با این رنگ ها احاطه کنید تا بهره وری افزایش یابد.

۹. قانون دو دقیقه ای برای وظایف کوچک.

وقت خود را هدر ندهید و تصمیم بگیرید که آیا باید کارهای کوچک که در طول روز شما را خسته می کنند انجام دهید یا خیر. از خود بپرسید که آیا می توانید کار را در ۲ دقیقه یا کم تر به اتمام برسانید – اگر بله، کار را پیش ببرید. در غیر این صورت، این وظیفه را بعدا به لیست کارهای خود اضافه کنید.
۱۰. به موسیقی سازنده گوش دهید.

موسیقی یک درمان عالی برای کمک به حفظ تمرکز و بهره وری است. موزیکی را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد روی کار در حال انجام تمرکز کنید.
۱۱. استفاده از الگوها برای وظایف منظم.

قالب هایی برای کارهای روتین ایجاد کنید که هر بار به یک شکل انجام می شوند. این کار باعث صرفه جویی در زمان و افزایش بهره وری کلی شما خواهد شد.

۱۲. گروه وظایف مشابه

کارهای مشابه را انجام دهید تا بتوانید آن ها را با یک چارچوب ذهنی کامل کنید.این کار باعث می شود روند کاری شما به آرامی جریان پیدا کند و به شما کمک می کند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهید.

۱۳. از چند وظیفگی اجتناب کنید.

شاید انجام همزمان دو کار وسوسه کننده باشد، اما چندوظیفگی بیش از آنکه خوب باشد، ضرر دارد.تحقیقات نشان می دهد که حدود ۹۸ درصد افراد وقتی چندوظیفگی می کنند بهره وری کمتری دارند چرا که روی یک کار تمرکز نمی کنند.

۱۴. از یک ماتریس مهم / فوری برای تصمیم گیری استفاده کنید.

یک ابزار مدیریت زمان موثر به نام ماتریس مهم / فوری یا ماتریس آیزنهاور به اولویت بندی کارها براساس میزان اهمیت یا فوریت آن ها کمک می کند. این ماتریس وظایف را به چهار ربع مختلف تقسیم می کند: مهم و فوری، مهم و نه فوری، نه مهم و فوری، نه مهم و نه فوری. این روش تضمین می کند که شما زمان خود را به طور موثر و کارآمد مدیریت و سپری می کنید.

۱۵. روز خود را با یک کار سخت یا آسان شروع کنید.

نحوه شروع روز، جریان بقیه روز را مشخص می کند. شما می توانید ابتدا با انجام سخت ترین کار شروع کنید، بنابراین هر کار دیگری بدون دردسرتر به نظر می رسد. یا ابتدا راحت ترین کار را انجام دهید تا انگیزه بیشتری بدست آورید.
۱۶. از قانون “یک و تمام” استفاده کنید.

اغلب ما تمایل داریم برخی وظایف را کنار بگذاریم و بعدا به فکر انجام دادن آن وظایف باشیم. اما به ندرت این کارها را بعدا انجام می دهیم چون آن ها را به لیست کارهای خود اضافه نمی کنیم. برای جلوگیری از این موضوع، هر وظیفه جدید را به لیست کارهای خود اضافه کنید تا خطر فراموش کردن آن در مراحل بعدی وجود نداشته باشد.
۱۷. به طور منظم استراحت کنید.

استراحت کردن به ذهن شما فرصت لازم برای بازیابی از تمرکز شدید را می دهند، اما شما باید فواید استراحت را به حداکثر برسانید.به طور کامل از منطقه خارج شوید یا در طول استراحت مدیتیشن کنید تا ذهن و بدن خود را آرام کنید.

۱۸. دستور کار استراحت ایجاد کنید.

هر کاری که می خواهید در زمان استراحت خود انجام دهید را لیست کنید و آن ها را بین زمان های کاری قرار دهید.این کار به انجام موثر وظایف در طول زمان کار کمک خواهد کرد.بنابراین هوشمندانه از زمان استراحت خود برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید استفاده خواهید کرد.

۱۹. در فواصل کوتاه کار کنید.

ذهن انسان می تواند برای مدت کوتاهی روی یک چیز تمرکز کند.بنابراین، منطقی است که در جلسات کوتاه مانند تکنیک پومودورو کار کنید، طوری که شما در جلسات ۲۵ دقیقه ای با وقفه های ۵ دقیقه ای بین آن ها کار می کنید.این کار به شما انگیزه می دهد تا وظایف خود را در زمان کوتاهی به اتمام برسانید.

۲۰. یک فضای کاری اختصاصی ایجاد کنید.

اگر از خانه یا از راه دور کار می کنید، یک فضای کاری اختصاصی ایجاد کنید که در آن به محل کار بروید و پس از پایان کار آنجا را ترک کنید.

۲۱. نزدیک نور طبیعی کار کنید.
یک راهکار بهره وری ساده این است که فضای کاری خود را در نزدیکی نور طبیعی ایجاد کنید. اعتقاد بر این است که قرار گرفتن در معرض نور خورشید خواب را بهبود می بخشد و در نتیجه به سلامت و سطح بهره وری شما کمک می کند.
۲۲. حواس پرتی های احتمالی را حذف کنید.

تسلیم شدن در برابر عوامل حواس پرتی آسان است؛ اما باید راه هایی برای جلوگیری از حواس پرتی در حین کار پیدا کنید. حواس پرتی باعث هدر رفتن زمان زیادی برای به دست آوردن تمرکز روی کار می شود. خلاص شدن از شر حواس پرتی ها می تواند به انجام کارهای مفیدتر در زمان کم تر منجر شود.
۲۳. اهداف خود را بشکنید.

به جای به تعویق انداختن اهداف نهایی دور از ذهن خود، آنها را به اهداف کوچک تر و دست یافتنی تر تقسیم کنید که واقع گرایانه تر به نظر می رسند. این اهداف باید به راحتی انجام شوند و در برنامه شما قرار بگیرند.

۲۴. هر روز صبح زمانی را برای پیوستن مجدد به کار اختصاص دهید.

وقتی کار روزانه تان تمام شد، احتمالا سعی می کنید از کار جدا شوید. صبح چند دقیقه وقت بگذارید تا با فکر کردن به آنچه روز قبل به دست آورده اید یا آنچه که امیدوارید در طول روز به دست آورید، دوباره به کار خود کانکت شوید.
۲۵. زود بیدار شوید.

این کار می تواند شروع خوبی در هر روز کاری به شما بدهد زیرا در ابتدای روز کاملا احساس انرژی می کنید. شما می توانید در اوایل صبح که حواس پرتی کمتری نسبت به ظهر وجود دارد، کارهای زیادی انجام دهید.
۲۶. مطمئن شوید که هر وظیفه ای با یک هدف مرتبط است.

قبل از شروع کار، مطمئن شوید که آن کار به یک هدف بلندمدت مانند یکی از اهداف SMART شما مرتبط است. اگر این وظیفه ارتباطی با پیشرفت شما ندارد، یا آن را حذف کنید یا به شخص دیگری واگذار کنید.

۲۷. خطوط قرمز را دنبال کنید.

صرف نظر از مدت زمانی که باید یک کار را به اتمام برسانید، مطمئن شوید که آن کار را در زمان مشخص شده انجام می دهید. اگر بدانید که یک ضرب الاجل در حال نزدیک شدن است، بهره وری شما بهبود خواهد یافت.
۲۸. زمانی را برای خودمراقبتی برنامه ریزی کنید.

برای جلوگیری از فرسودگی ناشی از فشار کاری، فعالیت های خودمراقبتی را برنامه ریزی کنید تا خود را شارژ کنید. این کار می تواند هر چیزی باشد که به شما کمک می کند تاآرام و آرام شوید – خواندن آرام روی مبل مورد علاقه تان، یک مراسم آرامشبخش قبل از خواب، پیاده روی ۱۰ دقیقه ای، مدیتیشن، نقاشی یا هر چیز دیگری.
۲۹. کمال گرایی را کنار بگذارید.

هیچ چیز کامل نیست، پس وقت خود را برای کامل کردن همه کارها هدر ندهید. اگر کار به اندازه کافی خوب است، به سراغ کار بعدی بروید.
۳۰. “چرایی” پشتکار خود را شناسایی کنید.

از خودتان بپرسید چرا تصمیم گرفتید وارد حوزه ای شوید و آنرا انجام می دهید. مطمئن شوید که در حین کار این دلایل را در ذهن خود نگه می دارید تا انگیزه لازم برای بازدهی و موفقیت در کار خود را داشته باشید.

  • نویسنده : مجله ایرانی