مجله ایرانی : نحوه استفاده مسافران از کانال های آنلاین و رسانه های اجتماعی برای تصمیم گیری
جهان در حال حرکت است. اقتصاد جهانی ۵ تریلیون دلاری سفر (و در حال رشد)یکی از بزرگ ترین صنایع جهان است و براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری مردم بیش از هر زمان دیگری در حال سفر هستند. در سطح جهانی به طور متوسط هر روز بیش از ۸ میلیون نفر پرواز می کنند و تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۳۰ از جمعیت جهانی ۸.۵ میلیارد نفری حدود ۲ میلیارد سفر بین المللی انجام دهند.
در حالی که سفر با جهش ها و محدودیت ها پیشرفت کرده است، روش سفر ما قطعا در ۲۰ – ۳۰ سال گذشته تغییرات زیادی کرده است. آیا کسی حتی زمانی را به یاد می آورد که برای استفاده از تعطیلات خود را به آژانس مسافرتی محلی می کشاند، انبوهی از بروشورها را برمی دارد و ساعت ها وقت خود را صرف گشت و گذار در آن ها می کند؟پس از آن می توانید از کتاب های راهنمای سفر در کتابخانه یا کتاب فروشی محل اقامت خود استفاده کنید و حتی شاید در یکی از آن ها سرمایه گذاری کنید؛ سپس ممکن است سعی کنید بفهمید کسی که می شناسید آنجا بوده است یا نه، از دوستان خود بپرسید که در طول تعطیلات کجا اقامت داشته اند و در نهایت، به هتل زنگ بزنید تا یک اتاق رزرو کنید – اغلب اوقات حتی بدون اینکه بدانید آن مکان چه شکلی است. همه این بروشورها، کتاب های راهنما و تماس های تلفنی شفاهی و صحبت کردن با افراد ، واقعی بود که تنظیم همه آن ها ساعت ها زمان می برد و در نهایت، برنامه ریزی برای سفر تعطیلات سالانه کمی چالش برانگیز بود.
موبایل راه مردم برای سفر را هموار می کند
امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی و سرویس های آنلاین، سفر آسان تر و در دسترس تر از همیشه شده است. گوشی های هوشمند، هوش مصنوعی، پرداخت های الکترونیکی، رسانه های اجتماعی و غیره، چه حوب و چه بد، سفر را به روش های غیرقابل محاسبه تحت تاثیر قرار داده اند. و به لطف افزایش استفاده از موبایل، برنامه ریزی راحت تر می شود.
براساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۸، ۸۵ درصد از مسافران هنگام برنامه ریزی سفر اخیر خود از گوشی هوشمند استفاده می کردند. مسافران به طور فزاینده ای به گوشی های خود – و دوری ازرایانه های رومیزی و تبلت ها – برای رزرو سفرها و تجربه ها روی می آورند. اگر آخر هفته ای طولانی در پیش دارید، می توانید به سادگی یک اپلیکیشن را روی گوشی هوشمند خود باز کنید، تصمیم بگیرید که کجا می خواهید بروید، پروازها و هتل های خود را در کم تر از ده دقیقه رزرو کنید و قبل از متوجه شوید، همه چیز برای سفر سریع آخر هفته آماده شده است.
با فعال کردن اینترنت موبایل و کلیک انگشت (و یک یا دو ضربه)می توانید به راحتی در اینترنت به گشت و گذار بپردازید، کارت اعتباری خود را شارژ کنید و از آن خارج شوید. همچنین می توانید به صورت آنلاین چک کنید و کارت پرواز خود را چاپ کنید – در نهایت ما تبدیل به آژانس مسافرتی خودمان شده ایم! دستگاه های موبایل اکنون به عنوان قطب نمای جدید مسافران عمل می کنند و آن ها را از انگیزه گرفتن تا رزرو راهنمایی میکنند.
مسافران از رسانه های اجتماعی الگو می گیرند
و مسافران نه تنها از موبایل برای کمک به رزرو سفر خود استفاده می کنند، بلکه به منابع آنلاین برای الهام گرفتن روی می آورند تا به آن ها کمک کنند تا تصمیم بگیرند کجا بروند و پس از رسیدن به آنجا چه کاری انجام دهند. در گذشته ممکن بود شما به کتاب های “معتبر و مرجع” ایمان داشته باشید، اما امروزه، این کتاب می تواند یک وبلاگ مسافرتی محبوب، یک برنامه سفر در تلویزیون، رسانه های اجتماعی، یا حتی عکس های دوست شما در شبکه های اجتماعی باشد که سرگردانی شما را از بین می برد و به شما الهام می دهد که کجا بروید.
مسافران امروزی از کانال های رسانه های اجتماعی خود استفاده می کنند تا از تجربیات همتایان خود برای مقاصد سفر، فعالیت ها و اقامت های آینده خود الهام بگیرند. تحقیقات نشان می دهد که رسانه های اجتماعی می توانند به طور قابل توجهی بر برنامه های سفر تاثیر بگذارند – در واقع، حدود ۸۹ درصد از نسل هزاره سفر را براساس اشتراک های اجتماعی همتایان خود برنامه ریزی می کنند. طبق مطالعات ۵۲ درصد از افراد گفته اند که عکس های دوستان ، الهام بخش برنامه های سفر خود بوده و ۴۰ درصد گفته اند که آخرین سفر آن ها ، از شنیدن داستان های سفر دیگران الهام گرفته شده است. نه تنها این، بلکه ۵۵ درصد از مردم صفحات رسانه های اجتماعی مربوط به سفرهایی که برنامه ریزی می کنند را دوست دارند و ۴۲ درصد دوست دارند که ارائه دهندگان سفر را به صورت آنلاین دنبال کنند.
بررسیهای آنلاین تأثیر زیادی دارند
با این حال، یکی از عمیق ترین تاثیراتی که رسانه های اجتماعی تا به امروز بر صنعت سفر داشته اند، “مردمی و عمومی شدن” بررسی ها و بازدیدهای های آنلاین است. قبل از اینکه خبر ورود اینترنت را اعلام کنیم، چیزی به نام مشاوره سفر وجود نداشت و رزرو سفرها و اقامتگاه ها اصطلاحا با انتخاب کور انجام می شد. اما به سرعت به سمت امروز می رویم و می توانیم فورا بررسی ها را در مورد اینکه کجا بمانیم و چه کاری انجام دهیم، بخوانیم. تنها چند ثانیه طول می کشد تا نام یک هتل یا رستوران در گوگل تایپ شود و شما می توانید در سایت های مشاوره سفر به صدها نقد و بررسی مسافران دسترسی داشته باشید یا مقاله ای عمیق در یک وبلاگ مسافرتی محبوب بخوانید.
به طور مشابه، با ظهور رسانه های اجتماعی، بررسی های آنلاین و جوامع، اجتناب از تله های گردشگری و جاذبه های بیش از حد تبلیغاتی دشوار می شود. مسافران همچنین می توانند توصیه های خوبی در مورد اینکه چه چیزی را ببینند و کجا بخورند، دریافت کنند. پیدا کردن رستوران ها و کافه های مناسب برای شما بسیار آسان تر است، جایی که شما واقعا در میان محلی ها غذا خواهید خورد، نه گردشگران.
بررسی ها و توصیه های آنلاین قابل توجه و بسیار تاثیرگذار هستند – مطالعه ای که توسط آکسفورد اکونومیک انجام شد، توانست تعیین کند که یک سایت مانند TripAdvisor تا چه حد می تواند تاثیرگذار باشد. آن ها تخمین زدند که در سطح جهانی، این سایت محبوب سفر در سال گذشته بیش از ۴۳۳ میلیون سفر و تنها در ایالات متحده در سال گذشته ۶۵ میلیون سفر داشته است!
تکنولوژی بدون شک چهره سفر را تغییر داده و سفر را بسیار آسان تر کرده است. محتوای موجود در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی بسیار قابل دسترس و تاثیرگذار است و در نتیجه بر قبل سفر ، حین و بعد از سفر تاثیر می گذارد.
- نویسنده : مجله ایرانی