یک منبع نزدیک به دولت جورجیا ملونی روز چهارشنبه اعلام کرد ایتالیا چهار سال پس از تبدیل شدن به تنها کشور عضو گروه هفت که به توافق با چین در مورد جاده‌های ابریشم جدید پیوست، از این توافقنامه خارج شد.

مجله ایرانی به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع نزدیک به دولت جورجیا ملونی روز چهارشنبه اعلام کرد ایتالیا چهار سال پس از تبدیل شدن به تنها کشور عضو گروه هفت که به توافق با چین در مورد جاده‌های ابریشم جدید پیوست، از این توافقنامه خارج شد.
به گزارش روزنامه ایتالیایی کوریِره دِلا سِرا (Corriere della Sera) تصمیم برای خروج از این طرح زیرساخت دریایی و زمینی عظیم که چین در سال ۲۰۱۳ راه اندازی کرد، سه روز پیش به پکن ابلاغ شد.

رویترز در گزارش خود عنوان می‌کند که «نگرانی‌ها نسبت به اینکه این اقدام ممکن است روابط [پکن و رم] را تیره کند و به اقتصاد ایتالیا آسیب برساند، نادیده گرفته شده است.»

منبع دولتی دیگری که نام او عنوان نشده است، گفت: ما قصد داریم روابط عالی با چین را حفظ کنیم، حتی اگر دیگر عضو طرح کمربند و جاده نباشیم.

بر اساس این گزارش، «ایتالیا در سال ۲۰۱۹ با وجود هشدارهای آمریکا مبنی بر اینکه چین ممکن است کنترل فناوری‌های حساس و زیرساخت‌های حیاتی را در دست بگیرد، اولین و تنها کشور بزرگ غربی بود که به این طرح پیوست.»

با این حال، زمانی که جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در سال گذشته به قدرت رسید، اعلام کرد که می‌خواهد از توافق خارج شود و گفت که این توافق هیچ دستاورد قابل توجهی برای این کشور به همراه نداشته است.

رویترز عنوان می‌کند که هنوز هیچ اظهارنظر فوری در این باره از سوی چین وجود ندارد.

این طرح که از سوی شی جین پینگ رئیس جمهور چین در پاییز ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شد، از دو بخش «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» و ساخت «جاده ابریشم دریایی در قرن بیست و یکم» تشکیل می‌شود.

این طرح در نهایت با عنوان «یک کمربند – یک جاده» به جهان معرفی شد.

  • نویسنده : مجله ایرانی